CBSHOP

Maakt motorrijden leuker

MOTORCOM.NL

 

Blog: Zuur motor rijden in het Saurland.

Het is juni 2011. En in plaats van zoals altijd met de motoren de Eifel in te trekken, hadden wij besloten het Saurland weer eens in te gaan.
Op de Garmin in Mapsource in combinatie met OnRoute, een net geen 400 km tellende bochtige route gemaakt. Deze ingeladen in de Zumo. En wij waren er klaar voor om het Saurland weer eens te ontdekken.

Met de Fireblade en de SV 1000 op de aanhanger over de snelweg, om vooral aan het begin van de bochtige wegen meteen met genieten te kunnen beginnen.
Dat viel echter meteen tegen. Het is mij al vaker opgevallen dat de makers van OnRoute, BMW 1200 GS of andere allroaders in gedachten hebben met hun groene wegen. Echter nu had ik er voor gezorgd niet buiten het asfalt terecht te komen.

Maar dat ik de kwaliteit van de wegen, naast Google Earth ook nog in Google streetview moet gaan beoordelen is weer een extra handicap voor het gebruiken van OnRoute kaarten.
De discussie in Duitsland dat ze geld moeten geven aan Griekenland zou ik een ander invalshoek willen geven. Ruim eerst de rommel in je eigen land maar eens op. Zelden zoveel slechte wegen in een motorroute tegen gekomen. Zelfs een racefiets zou ik daar inwisselen voor een moutainbike. Laat staan een Fireblade voor een GS.

Dat men in het Saurland helemaal niet zit te wachten op plezier rijdende motorische 2 wielers bleek uit veel dingen. Van de route waren 3 stukken afgesloten voor motor rijders. Al of niet op zon en feestdagen. Overal staan borden "Runter vom gas" Of je ziet een gecrashte motor met een "just married" bonbon doosje er naast. Je ziet het, hier snappen ze niets van motor rijders. De gemiddelde motor rijder is rond de 45 jaar. Als die "just married" zou zijn zal dat minstens zijn 2e huwelijk moeten zijn. En zo stom zijn de meeste ook weer niet.



Alle bochtige wegen die ook maar enige uitdaging zouden kunnen vragen van een motorrijder zijn in het Saurland makkelijk te herkennen. Namelijk aan borden 50 en 70 met een motorrijder er onder.
En dat ze dit serieus handhaven kan je merken aan de 3 snelheids controles die we dan tegen kwamen. Bekijk mijn Youtube filmje maar eens hoe het in de praktijk werkt.

Je bent lekker aan het rijden, en je komt allemaal verbods en waarschuwings borden tegen. Ha leuk bochtige weg, daar komen we voor denk je dan. Je komt andere motoren tegen, en je wordt gewaarschuwd dat ze weer aan het controleren zijn. De weg is nog lang maar je snelheid moet je terug brengen naar 50 km/u. Dan duren die bochten extra lang.
Nu is er wel bescherming tegen het laseren, maar in de Eifel staan ze ook met optospeed (licht snelheidsmeting) waar niets tegen is. En je weet niet wat ze gebruiken. Dus dan maar op stationair die weg nemen.

De combinatie van afgesloten wegen en half afgesloten wegen voor motoren ( je mag immers maar de helft van de toegestane snelheid buiten de bebouwde kom in Duitsland) maakt dat je met een slecht gevoel de motoren weer op de aanhanger zet. En dit gebied voor je lol nooit meer bezoekt.
En dat is wat ze willen bereiken waarschijnlijk.

Nou Nord Rhein West falende Polizei. Aan ons heeft u dit weekend niets kunnen verdienen.
En in de toekomst u familie leden in de horeca ook niets meer.

Echte motor rijders moeten wegblijven uit het Saurland.