CBSHOP

Maakt motorrijden leuker

MOTORCOM.NL


Blog: Fireblade of GS.




Als je 2 meter lang ben is een Honda Fireblade normaal niet de 1e keus. Vele motor maten zeggen dan ook dat ik een BMW GS 1200 moet gaan rijden.

En ja als zoveel mensen dat zeggen, dan moet je dat toch een keer uitproberen. Nu had ik in 2008 al eens een keer wat kilometers gemaakt op een GS. Toen had ik nog de zwarte blade.


http://www.motorstek.nl/download/68307/bcfc95fc8b8017cab4bd2b8001112ca4

En ze voor de foto even naast elkaar gezet. Het is nogal anders ja zo'n GS. :X

Echter door een schouder blessure deed het veel te veel pijn om lang op de GS te rijden. Dus als echt aangenaam heb ik het toen niet ervaren. Was wel onder de indruk van de motor an sich.

Maar dit weekend deed zich de gelegenheid voor om een GS eens mee naar mijn speeltuin in de Eifel te nemen. Dat zijn dan meteen 700 km op een voor mij bekend rondje met alle soorten bochten die je kan bedenken.

En hoe beviel dat dan als Blade rijder?

Tsja, die beviel zeker. Maar kreeg daar wel last van mijn kont en mijn schouder van. Mijn schouder voel ik nu nog. De stuur positie is gewoon te hoog voor mijn kapotte schouder.

Verder heb ik met een zeer grote grijns mijn bekende Eifel rondje gereden. Nog nooit zoveel andere motor rijders ingehaald als gisteren.
Maar volgens mij heeft dat eerder te maken dat dit rondje ondertussen ergens op internet zweeft. Of vrienden van vrienden deze aan elkaar doorgeven. Deze rij ik immers ook al vanaf 2004 dus ja....


http://www.motorstek.nl/download/68305/5456a3117be42ccaf8d4b17e396b6c7c


http://www.motorstek.nl/download/39979/6ae43d9a7372d25695a1200f190984dc

(foto's op dezelfde plek)


In korte bochten, echte haarspelden gaat die idd veel makkelijker. Maar wat mis ik dan het Fireblade uit accelereren. Dit ding geeft ook veel beleving, trilt gromt en knettert heerlijk. Maar als ik naar de gemiddelde snelheden kijk op het rondje, ga ik toch harder op de blade.

Logisch ook, je bent veel eerder op de snelheid die je wil rijden.
Verder zuipt de GS ook meer dan de blade. Op een scheur gedeelte van 135 km, 2 liter meer dan de Blade! (ik tank dan altijd vroeg omdat ik daarna lang geen pompen meer tegen kom)

Maar het is mij ook wel duidelijk geworden waarom dit de meest verkochte motor is. Vooral die vering, en het kunnen omschakelen in stijfheid. Waar je met een blade gas terug neem vanwege een slechte weg, hou je op de GS gewoon het gas erop. Had ook al snel door dat je met je tenen op de pedalen moet staan, want je zit zo aan de grond. Ding geeft meteen veel vertrouwen.

Scherm was voor mij ook niet lekker af te stellen, en veroorzaakte meer herrie om mijn helm dan ooit. Maar dat is natuurlijk met een ander scherm te verhelpen.
Het is een brute alles kunner. Groot genoeg voor mij en toch...

De Blade is leuker. En als ik daar afstap heb ik nergens last van.
Simpel voorbeeld, mooie lange bocht. Met de GS eindig je die met 140, met de blade zit je meteen op 140 km/u.

En als ik een verhoogd stuur monteer gaan de korte bochten ook makkelijker op de blade.

Echter dit was allemaal op zondag. En op maandag...

Heb ik weer een 250 km lang rondje gereden.

Tsja is mooi weer en was toch vrij....

En moet toch wel bekennen dat het ook wel heel leuk off road rijden is met die GS. :]

Was bijna thuis en dacht ff wat mountainbike stukken te pakken hier in het bos.
Maar dat opvliegend zand en een beetje driften is ook wel weer heel leuk.


http://www.motorstek.nl/download/68306/87d850f1bda1ce97be245f0acc6c0536


Heb een paar piccies geschoten. Had daar ook wel graag een aktie foto van willen hebben.
Net zoiets als deze van de motor vakantie dit jaar:


http://www.motorstek.nl/download/67488/23ec9e061fbb1113d6bc59424309851e

Genietend op de Fireblade. :]