CBSHOP

Maakt motorrijden leuker

MOTORCOM.NL

Blog: Yamaha FJR 1300 A gekocht naast de Honda Fireblade.

Door Marcel van CBShop op maandag 28 maart 2011 om 19:12



Er is een 2e motor bij. Het is niet geworden wat ik eigenlijk zocht, een all road. In een vorig blog schreef ik waarom de BMW GS 1200 afviel. Echter een Suzuki V Strom en vooral een KTM 990 …. stonden ook hoog op het lijstje.
Omdat ik niet eerder op een KTM 990 heb gereden en deze nog niet voor een, voor mij aanvaardbare prijs te koop staan, zou het een V Strom moeten worden. De koop was eigenlijk al rond met mijn motor dealer. Echter er stond nog ergens een Yamaha FJR 1300 A en die is het toch maar geworden.


http://www.motorstek.nl/download/74204/dba0605d8c83557bb00c9fb483a74880


Veel klanten van CBShop, waaronder ook rijscholen, rijden op een FJR. Daarom had ik al regelmatig een check / storing rondje op deze motoren gereden. Wist wat ik ging kopen, en ook dat er van alles nog aan de FJR zou moeten gebeuren voordat ik ermee de weg op zou kunnen.


http://www.motorstek.nl/download/74206/926e39036e8e6c0d008c718c704805e9


Na het nodige verspijkerd te hebben was zondag 27 maart de eerste keer dat die eens echt getest zou gaan worden. En meteen maar naar mijn favoriete motor speeltuin, de Eifel.
Met kruis snelheden tussen 160 en 180 km/u gebruik je meteen het sterke punt van de FJR. Ging samen met Twan, die een Honda Pan European rijdt. Meteen bleek dat je bij die snelheden beter voorop kan rijden dan als 2e met de turbulentie die je dan krijg.

Ook voor mijn 2 meter lengte is de standaard FJR ruit voldoende. Had al verwacht dat ook deze vervangen zou moeten worden. Maar kan hem goed afstellen tijdens het rijden. En de ruit ook precies zo zetten dat de helm volle wind vangt. En ook dat bevalt wel. Of wat verder naar achteren zitten en wat erachter kruipen.
Aan de pomp aan het einde van de snelweg blijkt (maar wat wil je met die snelheden) de FJR hetzelfde verbruik te hebben als de Fireblade. 1 op 11. Echter eenmaal op de bochtige wegen in de Eifel blijkt de FJR een stuk moeilijker dan de GS 1200 en Fireblade in de haarspelden te leggen. De voorvering is daar ook debet aan. Veel te slap. Daar moet wat aan gebeuren.

Ook het remmen valt tegen als je een Fireblade met ABS gewend ben. Maar er viel goed mee te leven. Wat vaker de achter rem mee pakken dan maar. Maar aan de pomp midden in de Eifel blijkt de FJR, 4 km minder op een een liter te doen! Er werd dan ook weer hard aan getrokken. Maar aan de blade ook altijd. Daar zal het gewicht dan wel erg sterk mee tellen. Naast de grotere 1300 cc motor.
Verder viel het allemaal erg mee, en Twan op de Pan en ik vermaakten ons uitstekend. In niet haarspeldbochten was het alleen maar leuk om aan de FJR te hangen, om hem snel door de bochten te krijgen. Het ligt niet alleen aan de rijder dat de Pan de bochten makkelijker nam.
Maar voor de 1e keer op een FJR viel het zeker mee hoe ik mij er op thuis voelde.


http://www.motorstek.nl/download/74205/584e07e883b07a6294199e8f4e14a5b7


Toch blijft er een hunkering om eens met een KTM 990 in de Eifel te rijden. Met alles wat ik daar over gelezen en gehoord heb zou dat de meest geschikte motor voor mij kunnen zijn.
Ten opzichte van de Fireblade is de FJR lang niet zo leuk eenmaal in de Eifel. Echter terug naar huis, ach daar hebben we eigenlijk een aanhanger voor.